torsdag 15 februari 2024

Vem bestämmer?

 Härom morgonen var jag och min hund ute på vår vanliga morgonprommis då vi möter en manlig bekant. Vi känner inte varandra särskilt bra men brukar stanna och prata väder och vind en stund när vi möts, sådär som man gör med folk man möter då och då på byn.

När vi pratat i sisådär ett par minuter börjar även min hund prata, han puttar lite på mig, studsar omkring och gräver till slut en grop intill där vi står. Han är helt klart frustrerad över att vi bara blir stående istället för att fortsätta vårt morgonäventyr. Det är ju inte så svårt att förstå då min hund är en individ med mycket energi. 

Så jag säger till mannen att det är nog bäst av vi rör på oss igen och tackar för samtalet.
Vad säger han då tror ni? Jo som följer;
- Men herregud människa, det är väl du som ska bestämma när ni ska gå eller stå still!
Jag svarar trevligt att "nu är vi faktiskt ute för hans skull" och säger hejdå innan mannen hinner fortsätta sitt resonemang.

Vi går vidare och jag funderar lite över det här med att bestämma och att få vara med och bestämma.

Jag resonerar såhär:
När man tänker efter så bestämmer vi typ allt i hundens liv, när den får gå ut, kissa och bajsa, äta, leka, sova, vara vaken, jaa allt. Det råder liksom inget tvivel om vem som bestämmer och jag behöver inte markera det genom att förstöra våra promenader med att stå still och prata med andra.

Tvärtom!! När vi är ute på våra små vardagliga äventyr är vi det tillsammans som ett team och väldigt ofta får han bestämma vart vi ska gå. Jag köper till 100 procent hans frustration över att vi blev stillastående och att vår aktivitet på så sätt blev avbruten. För mig är det viktigt att min hund vet att jag lyssnar på honom, att jag ser och förstår honom

Jag tycker väldigt mycket om känslan av att vi gör saker tillsammans och jag älskar glädjen i hans ansikte när han ser att jag förstår vad han vill.

Vi lever tillsammans och det är så viktigt att förstå och respektera varandra.

Som sagt, vi bestämmer det mesta i deras liv så vi måste få lov att låta dem bestämma också. 

Titta på din hund, vad vill den leka idag? Vilken väg vill den att ni ska gå idag?  Och låt den få vara med och bestämma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dags att komma i form

 Hösten är här och det brukar innebära att man kommer igång med träning både för sig själv och för sin hund. Sommarmånaderna brukar vara lit...